July 21, 2023 by wip

Biroul viitorului e în mâinile angajatilor!

Ești CEO-ul unei companii cu peste 100 de angajați. La 12 luni de la încheierea pandemiei datorată COVID, ai mai puțin de 10% din colegi care vin la birou. Ce măsuri vrei să aplici? Încerci să introduci o politică care îi forțează să revină la birou cel puțîn 3 zile pe săptămâna? Îi ameninți cu concedierea? Le tai salariile? Două companii din România au găsit un model nou de a rezolva această problemă, iar povestea se desfășoară într-un interviu “față în față” între fondatori.

Pluria este deja un fenomen în lumea tehnologiei, o companie multinațională pornită din România, care a reușit să penetreze 10 piețe din Europa și America de Sud. TED’S este unul din cele mai mari lanțuri de cafenele din România, cu peste 50 de cafenele în principalele orașe din țară.

ANDREI CREȚU – CEO PLURIA

Andrei, care e conceptul Pluria și cum răspunde Pluria nevoilor actuale din piață?

Pluria este o companie care nu doar închiriază spații de lucru, ci vinde o experiență de lucru, a locului în care mergi. Angajatorii (clienții noștri) se folosesc de aceste spații pentru a reconecta echipele (din ce în ce mai) distribuite. E foarte important pentru noi cum arată acel spațiu, dar și cum este administrat. Ne uităm dacă are recepție, are un community manager, are mobilier adecvat, cafea proaspătă? Nu orice spațiu nefolosit se califică aici. Pluria se poate adresa și unei companii care are un spațiu închiriat dar pe care nu îl folosește, și pe care vrea să îl deschidă către public. Important este să îl administreze corespunzător.

Vedem o oportunitate și pentru marile companii să se apropie de ecosistemul de start-ups. De exemplu Decathlon în Belgia a deschis zone nefolosite din birourile lor către start-up-uri din zona de fitness. Nu e doar o ocazie de a vedea ce se întâmplă cu noul val de antreprenori, ci și un prilej de a comunica implicarea în industrie.

Din cauza scăderii investițiilor directe și automat a veniturilor companiile sunt forțate să reducă toate cheltuielile cu spațiul de birou. Vedem o reorientare spre conceptul “pay aș you use” sau “office aș a service” – adică spațiul de birou că o experiență de lucru, nu doar un loc fizic. 

 

Ce fel de spații aveți deja în portofoliu? Unde sunteți prezenți în lume?
Pluria este prezența acum în 10 țări, am început în România, și apoi am extins în America Latină și Europa de Est. Avem clienți din Europa de Vest care angajează remote în Est, și clienți din America de Nord care angajează remote în sud. Așa se naște nevoia de spații de lucru pentru muncă hibridă, nu neapărat birouri clasice. Pentru companii este important să aibă angajați fericiți și productivi.

Ce face un spațiu să se “califice” pentru a întră în rețeaua Pluria?
În primul rând un spațiu trebuie să îți ofere condiții pe care nu le ai acasă. În Europa de Vest și poate în SUA ai posibilitatea unei camere destinate biroului de acasă, și poate și confortul unui scaun ergonomic. În Europa de Est și America de Sud nu toată lumea are acest confort, iar oamenii lucrează mult timp de pe blatul din bucătărie. Unde mai pui că familiile sunt extinse, casele aglomerate, și există o nevoie de socializare înrădăcinată în cultură țărilor respecitve.

Prin definiție un spațiu de lucru era considerat un birou sau, în ultimii 2 ani, un spațiu într-un co-working. Acum definiția s-a schimbat, și un spațiu de lucru înseamnă proximitate, ambianță, comunitate, beneficii, servicii. Un spațiu Pluria oferă accesul la toate aceste facilități.

 

 

Ce trenduri intuiești pentru piață de office din România? Vezi o reorientare a companiilor mari către servicii de tip hub / short therm rent, pentru a reduce presiunea resimțită a contractelor de închiriere pe durata lungă?
Vedem o reorietare a companiilor care nu mai vor să fie “locked în” într-un contract pe 3-5 ani cu chirie fixă, în condițiile în care oamenii nu vin la birou. Mai mult, vedem nevoia unui spațiu de birou administrat corect. Practic, vedem mersul la birou că o vizită la un restaurant unde plătești pentru experiență. Acum, cu birourile tradiționale, e ca și cum aș avea o bucătărie și îmi gătesc singur.
Cred că și relația proprietar de clădire – chiriaș / operator se schimbă, în sensul că pot adopta un model colaborativ, cu profit sau revenue sharing. În acest fel ei vor susține operatorii de HUB-uri care vor apărea în piață. 

 

Cum ați ales spațiile TED’s Coffee și ce beneficii au clienții Pluria?
TED’S e deschis către modelul nostru de business, iar spațiile sunt variate, și bifează atât proximitatea, cât și ambianța și serviciile. Operatorul primește un fee din partea Pluria pentru fiecare intrare a unui client adus de noi în spațiu. În acest cost operatorul poate include un pachet de produse (cafea+apă+croissant) sau chiar un meniu consistent, cum este exmplul TED’S de mai jos.

Este foarte importantă experiență clientului în spațiu, dincolo de orice. Poate astăzi merge să lucreze 2 ore la laptop, mâine la o întâlnire 30 de minute, apoi o zi întreagă într-un colț mai liniștit pentru call-uri. Spațiile de tip cafenea sau restaurant pot acomoda aceste nevoie și oferi servicii gastronomice extra. La final compania este cea care achita factură către Pluria, și primește și o centralizare a cheltuielilor cu forță de muncă.

 

VASI ANDREICA – CEO TED’S

Vasi, care e conceptul TED’S Coffee și cum răspunde TED’s nevoilor actuale din piață?
Vedem o schimbare serioasă a pieței de cafea post COVID, și ne adaptăm la aceste noi paradigme din mers. Înainte de 2020 mare parte din clienții TED’S se aflau în zonele limitrofe clădirilor de birouri, sau în centrele studențești. Acum, o dată cu introducerea sistemului de lucru hybrid, clienții nu vin atât de des la birou, și e greu să susții spații de acest fel din încasările pe 2-3 zile. Astfel, și strategia de expansiune a TED’S ține acum cont de aceste nevoie, iar clădirile de birouri nu mai sunt o prioritate.

 

Care sunt spațiile care “merg” bine și sunt la mare căutare?
Spațiile care merg cel mai bine în această perioada sunt cele aflate în zone de trafic intens. Sunt de mare interes și spațiile în care se poate lucra remote. În general modul de lucru este “neorganizat” – poți să stai 10 ore pe o cafea. Acest mod de lucru nu este nici în avantajul cafenelelor, și nici a utilizatorilor. Cafenele nu au randament dacă țin mesele ocupate fără consumație, iar pentru utilizatori spațiile nu vor fi îmbunătățite și nu pot oferi confortul necesar dacă la finalul lunii nu există și un randament financiar.
Chiar dacă o cafenea “pare” plină, ea nu are mereu și încasări pe măsură, ceea ce poate fi o problema pe termen lung.

 

Ce își doresc clienții care vin într-un spațiu TED’s?
Clienții vin pentru că spațiile sunt accesibile, fie că au o locație apropiată de zona de interes a lor, sunt spații în care te simți bine, poți avea o întâlnire cu un client, colaborator, poți scrie mailuri sau chiar ține un video call. În ziua de azi, angajații unei companii sunt cei care decid unde e biroul, și nu mai sunt obligați să vină zilnic în aceeași clădire de sticlă anostă. Aici cred că intervin locațiile TED’S, și oferă ceva ce nu există pe piață de office: spații informale de lucru, aproape de casă, cu ambianța plăcută.

Cum ați început colaborarea cu Pluria? Crezi că solicitările din partea clienților lor pot aduce modificări în design-ul locațiilor?
Colaborarea cu Pluria a început din nevoia de a elimina acea neegalitate de care vorbeam mai devreme – practic Pluria te ajută să atragi clienți în cafenea, făcând un “match” între nevoile celor care caută un spațiu informal de lucru și nevoia unei cafenele de a avea cât mai mulți clienți. Practic, clienții plătesc pentru timpul pe care îl petrec în cafenea (își rezervă o masă) și primesc produse de la cafenea în schimb. Pluria funcționează că un marketplace, un Uber pentru locuri de unde poți să lucrezi.

Cred că se pot schimba în viitor și spațiile de cafenea pentru a acomoda phone-booth-uri unde poți ține un call în liniște sau o întâlnire de 3-4 persoane. Și pe acestea le vei putea rezervă doar atunci când ai nevoie. Plătești cât folosești e un concept mult mai atractiv decât plătești în fiecare luna aceeași suma fixă.

 

Vezi o reorientare a conceptelor de cafenea către un birou informal pentru digital nomads? Practic o înlocuire a lui work-from-home cu work-from-coffeshop?
Cred că se creează un motiv nou de consum pentru clienții de cafenea (vin să și lucreze în TED’S, nu doar să cumpere o cafea) și se creează și o nouă etapă în relația companie-angajat. Conceptul de birou se mută de la o companie plătește pentru un spațiu pe care îl alege CEO-ul la o companie care plătește pentru mai multe spații pe care le alege fiecare angajat în parte, în funcție de proximitate, servicii. La final tot compania plătește, dar angajatul are mai multe beneficii. 

 

 

 

This website uses cookies to analyze traffic and enhance your experience. Learn more

Accept