Amenajare interioara pentru spatiu comercial. Idei de design interior pentru un magazin
Vorba spune ca nu trebuie sa judeci o carte dupa coperta, insa un studiu realizat de ServiceChannel in 2019 privind comportamentul clientilor in relatie cu centrele comerciale arata ca 70% dintre cumparatori au avut cel putin o experienta negativa in magazine, fiind dezamagiti de rafturile goale sau de dezorganizarea interioara a magazinelor. In consecinta, 64% dintre acestia au parasit spatiul comercial si au ales un alt brand pentru a-si face cumparaturile.
Acest studiu transmite o informatie foarte pretioasa pentru afaceri – este important sa acorzi o atentie sporita amenajarii interioare din spatiul comercial pe care il detii, in asa fel incat sa fii mereu in tendinte si, in acelasi timp, sa ai clienti multumiti si dispusi sa revina la tine si cu alta ocazie.
Atunci cand vine vorba despre amenajarea unui spatiu comercial, indiferent de specificul acestuia, e important sa te ghidezi dupa cateva sfaturi pentru a obtine efectul dorit, iar in acest articol vei descoperi multe idei utile care te vor ajuta in acest sens.
Cum amenajezi fiecare spatiu din magazin?
Atentia la detalii este foarte importanta pentru amenajarea unui magazin. E bine ca intr-un spatiu comercial sa fie o atmosfera primitoare, care sa indice inca de la primul contact specificul magazinului. Daca produsele expuse pentru vanzare sunt de lux, fiecare detaliu trebuie sa arate acest lucru, de la miros, la culori si mobilier. In aceeasi ordine de idei, un magazin pentru copii trebuie sa fie colorat, sa emane veselie si, in acelasi timp, sa fie suficient de organizat pentru ca produsele sa atraga atentia, fara ca potentialul cumparator sa aiba dificultati in gasirea produselor.
Amenajarea intrarii in magazin
Design Interior GRID // Proiect Pick Two
Modul in care decorezi intrarea in magain genereaza trafic in spatiul comercial. Studiile arata ca majoritatea oamenilor privesc initial in partea din stanga lor, iar apoi in dreapta. Asadar, ai grija sa asezi o reclama luminoasa sau sa setezi punctul principal de atractie in stanga intrarii, in asa fel incat sa captezi atentia potentialilor cumparatori din prima secunda.
Intrarea unui magazin trebuie sa fie si sugestiva. Adica, in functie de modul in care arata, clientii si potentialii clienti trebuie sa inteleaga ce vor gasi inauntru. De exemplu, daca esti la etapa de amenajare a unui magazin de haine, intrarea in spatiul comercial trebuie sa sugereze faptul ca in interior se gasesc obiecte vestimentare.
Amenajarea vitrinei exterioare
Design Interior SECOM // Proiect Pick Two
Vitrina exterioara a spatiului comercial trebuie sa arate impecabil, ea fiind cartea de vizita a magazinului tau. Reclamele defecte sau praful vor alunga clientii, asa ca e important sa ai grija in fiecare zi ca vitrina sa straluceasca si ca fiecare detaliu sa fie la locul lui. Vitrina trebuie sa respecte tendintele in materie de culori, produse si sa prezinte cele mai atractive obiecte. Studiile arata ca 95% dintre cumparatori considera aspectul exterior al magazinului un factor decisiv atunci cand aleg locul din care sa achizitioneze anumite produse, asa ca un exterior atractiv poate sa creasca semnificativ traficul zilnic.
Două reguli de baza de care trebuie sa tii cont pentru amenajarea unei vitrine de magazin:
mentine vitrina curata si stralucitoare si improspateaza constant produsele expuse;
actualizeaza vitrina cel putin o data pe luna si ilumineaza zona corespunzator, chiar cu accent pe produsele cele mai estetice. Poti sa olosesti spoturi sau benzi speciale de iluminare.
Organizarea rafturilor si a vitrinelor din interior
In functie de tipul de spatiu comercial pe care il administrezi, trebuie sa alegi mobilierul potrivit. Daca te ocupi de amenajare magazin cu produse electrice si electronice cu siguranta ai nevoie de rafturi masive, care sa sustina greutatea produselor si care sa asigure siguranta utilizarii. Pe de alta parte, daca ai nevoie de idei de amenajare pentru un magazin de haine, poti sa iei in calcul prinderea unor rafturi mai usoare – acestea nu vor fi nevoite sa sustina greutati mari, iar in plus sunt si atractive din punct de vedere estetic.
In orice caz, indiferent de tipul de magazin pe care il detii, e important ca obiectele cele mai populare si atractive sa fie asezate in vitrinele din interior sau pe rafturile cele mai vizibile. De asemenea, marfa mai grea poate sa fie plasata pe rasteluri speciale in partea inferioara, in timp ce obiectele mai usoare pot sa fie aranjate pe rafturile de sus.
Cum organizezi magazinul pe categorii
Vizual vorbind, este important sa delimitezi zonele magazinului tau. De exemplu, daca amenajezi un magazin de haine, va fi nevoie sa aloci cate o parte din spatiu pentru obiectele destinate femeilor si o alta parte pentru barbati sau copii.
De asemenea, produsele la promotie si reducerile trebuie asezate intr-un loc distinct, in asa fel incat sa atraga atentia. Organizarea trebuie facuta si in functie de preturi, deoarece nu este indicat sa amesteci produsele scumpe sau de lux cu cele mai ieftine, pentru ca astfel poti deruta cumparatorul.
Power Wall: ce este si cum te ajuta sa captezi atentia cumparatorilor
Power Wall-ul intr-un spatiu comercial reprezinta o zona de maxim interes, asa ca amenajarea acestuia in mod corect este esentiala pentru a atrage clientii. Mai mult decat un simplu afisaj pe perete, un power wall trebuie sa ajute cumparatorii sa gaseasca articolele potrivite pentru ei.
Prin intermediul acestui perete vei schimba traseul cumparatorului si vei reusi sa il directionezi in zona dorita. Poti face acest lucru prin alegerea culorilor si a luminii potrivite, care actioneaza la nivel psihologic. In plus, studiile arata ca 90% dintre oamenii intorc capul inspre dreapta dupa ce intra in magazin, asa ca aceea este zona in care sa amenajezi peretele.
Zona de asteptare – cand este necesara si cum o amenajezi?
Zona de asteptare este necesara mai ales in magazinele in care traficul este intens. Pentru acest spatiu trebuie sa fii cat mai creativ, in asa fel incat sa fie mai mult decat o zona de pauza, pentru a starni din nou cheful de shopping al clientilor.
Asadar, poti sa amplasezi ecrane pe care sa ruleze reclame, promotii si reduceri existente in magazin sau poti sa oferi cumparatorilor o experienta digitala interactiva, prin simularea unor actiuni ce pot sa fie facute in magazin.
Amenajarea zonei de check-out (a caselor de marcat)
Asa cum partea de amenajare vitrina magazin este importanta pentru a atrage clienti, tot asa si amenajarea zonei de check-out reprezinta un factor cheie in experienta clientilor.
Cu cat plata se poate face mai rapid, cu atat sansele ca acei clienti sa revina in magazin sunt mai mari. Este important sa ai mai multe case de marcat si personal disponibil, dar si sa faci culoarul pe linia de asteptare cat mai putin plictisitor si aglomerat. Acest lucru se rezolva cu cateva produse amplasate strategic in acea zona, de obicei produse la reducere, carduri-cadou si alte obiecte interesante.
Iluminatul intr-un spatiu comercial/magazin
Mai multe tipuri de iluminat sunt utilizate in spatiile comerciale: ambiental, decorativ si iluminat pentru a accentua diferite zone.
directionarea clientilor inspre zonele de interes;
generarea unei atmosfere placute;
scoaterea produselor in evidenta;
atragerea de cumparatori;
prelungirea duratei vizitei clientilor in magazin.
Cromatica intr-un spatiu comercial
Cromatica poate fi un factor decisiv in influentarea comportamentului cumparatorului. Daca marile branduri pot fi asociate rapid cu o anumita culoare (ex. Coca-Cola – rosu, Starbucks – verde), tot asa si magazinul tau trebuie sa aiba un specific. Asadar, fara sa abuzezi de prea multe culori, e important sa ai o directie de branding pe care sa o pastrezi si care sa devina o marca proprie.
De asemenea, nu incarca decorul inutil, ci foloseste-te de produsele pe care le ai pentru a combina in mod armonios culorile si pentru ca fiecare zona sa fie reprezentativa pentru magazin. De exemplu, atunci cand te ocupi de amenajare vitrinei unui magazin de haine poti sa folosesti produsele in sine pentru a crea armonie cromatica.
Tipuri de amenajare a unui magazin in functie de forma
Experienta clientului in magazin este influentata direct de tipul de amenajare. Fiecare culoar trebuie gandit in asa fel incat sa directioneze cumparatorul in puncte cheie, asa ca inainte de a inaugura un spatiu comercial e important sa ai un plan amenajare magazin bine pus la punct. Iata cateva moduri de amenajare a magazinului:
Grilă;
Herringbone;
Buclă sau pistă de curse;
Flux liber;
Butic;
Drept;
Diagonal;
Unghiular;
Geometric;
Mixt.
Pentru a obtine tipul de amenajare dorit este important sa apelezi la un designer de interior cu ajutorul caruia sa iti atingi obiectivele. PickTwo foloseste tehnici studiate pentru a atrage clientii si pentru a oferi o experienta cat mai placuta acestora cu scopul de a genera vanzari.
Magazin cu aspect tip grila
Magazinele cu aspect de tip grila pun in centru produsul. Aceasta este o structura ideala pentru amenajare magazin alimentar, care au culoare lungi pe care clientii se deplaseaza in sus si in jos. De obicei, produsele cele mai populare sunt plasate in mod strategic in capatul culoarelor, pentru ca vizita clientilor sa fie una completa in magazin, ei fiind astfel tentati sa puna in cos si alte produse decat cele pe care planuiau sa le cumpere initial.
Avantaje:
magazinele sunt mai simplu de navigat;
sablonul este potrivit pentru magazinele cu multe produse;
posibilitatea de a amplasa reclame si promotii in puncte strategice, cu trafic intens.
Dezavantaje:
clientii nu au posibilitatea de a scurta drumul spre produsele dorite;
cand este trafic intens spatiul devine aglomerat.
Magazin cu aspect „Herringbone”
Acest tip de amenajare reprezinta o alternativa la amenajarea de tip grila, atunci cand spatiul pe care il ai la dispozitie este mai ingust si mai lung. Librariile, magazinele mici de feronerie pot sa adopte acest stil, care e potrivit si pentru amenajarea unui magazin alimentar mic.
Avantaje:
sablonul este ideal pentru spatiile mici in care sunt expuse multe produse;
potrivit pentru magazinele de tip depozit.
Contra:
vizibilitate limitata;
aglomeratie.
Magazin cu aspect tip bucla/pista de curse
Design interior Wow Self SHOP // Proiect Pick Two
Prin abordarea acestui stil de amenajare a magazinului, clientii sunt fortati prin prisma traseului sa treaca pe la toate rafturile. Astfel, drumul lor prin magazin este controlat, magazinul de tip pista de curse fiind adoptat de IKEA, dar si de alte centre comerciale cu multe produse.
Avantaje:
clientul este expus la un numar mare de produse;
sablonul este potrivit pentru comertul cu amanuntul;
prelungeste vizita clientului in magazin.
Dezavantaje:
clientii nu pot traversa magazinul dupa bunul plac, ci dupa un traseu impus;
consuma timp inutil clientilor care stiu exact ce cauta in magazin.
Magazin cu flux liber
Dupa cum ii spune si numele, magazinul cu flux liber nu impune clientilor un anumit traseu. Practic, cumparatorii au libertatea de a se deplasa in orice directie, acest tip de structura fiind potrivita pentru amenajare magazin mixt in care nu este foarte mult spatiu.
Avantaje:
exista mai mult spatiu intre produse;
nu se creeaza aglomeratie;
sablonul este ideal pentru magazinele moderne, cu marfa mai putina.
Dezavantaje:
mai putin spatiu pentru a expune produse;
mai putine reguli pentru clienti;
amenajarea poate crea confuzie in lipsa directionarii.
Amenajarea magazinului de tip butic
Magazinul de tip butic se asemana cu cel cu flux liber, insa aici exista o organizare mai atenta: in functie de branduri, categorii de pret. Astfel, se creeaza senzatia a mai multe magazine mici intr-o singura incapere, fiind potrivite pentru spatiile in care se comercializeaza haine sau pentru amenajare magazin vinuri.
Avantaje:
starneste curiozitatea si atrage clientela;
evidentiaza diverse produse.
Dezavantaje:
poate crea confuzie in randul clientilor;
poate limita spatiul de expunere.
Amenajarea geometrica / unghiulara a magazinului
Amenajarea geometrica a magazinului permite combinarea creativitatii cu functionalitatea. Aceasta amenajare este potrivita pentru magazinele cu interior diferit, care include coloane de sprijin sau diferite unghiuri. Structura geometrica este potrivita pentru magazinele de imbracaminte.
Avantaje:
design unic, costuri reduse.
Dezavantaje:
design mult prea excentric pentru publicul mai in varsta.
Trenduri in amenajarea de tip retail
Recomandat este ca in amenajarea de tip retail sa adopti un stil versatil, nu sa te ghidezi dupa tendinte. Acestea din urma se schimba permanent si iti va fi dificil sa pastrezi amenajarea actuala. Alege, deci, un stil simplu, care poate fi personalizat si cu care te poti juca de la un sezon la altul. Cu putina atentie la detalii vei reusi sa cresti traficul in magazinul tau si sa faci clientii sa revina cu fiecare ocazie.
Experiente interactive
Epoca digitala in care traim ne transforma in clienti cu putin timp la dispozitie si cu capacitate redusa de concentrare. Asadar, daca ai un magazin, e important sa oferi cumparatorilor experiente interactive, care sa le capteze atentia pe durata vizitei. De exemplu, daca ai un magazin de haine si ai in stoc si produse de make-up, poti crea o experienta virtuala prin care clientii sa poata asocia tinute cu stiluri de machiaj prin intermediul unor ecrane sau cu ochelari VR.
Self check-out – integrarea caselor inteligente in design
Cozile interminabile la casele de marcat pot face clientul sa nu mai revina in magazinul tau. Asadar, o alternativa eficienta este sa integrezi casele inteligente in design.
Fitodesign-ul in amenajarea de tip retail
Fitodesign-ul este o tendinta care s-a dezvoltat si in Romania in urma cu cativa ani. Acest tip de amenajare presupune integrarea de plante si de zone verzi in spatiile comerciale, pentru a aduce un aer proaspat si pentru a face experienta clientilor mai placuta si mai relaxanta.
Stilul minimalist in amenajarea magazinelor/spatiilor comerciale
Stilul minimalist este potrivit pentru amenajare magazin decoratiuni, dar si pentru magazinele de haine sau pentru cele de produse de lux. Acest stil denota eleganta si este atractiv pentru clienti, pentru ca produsele sunt cele care ies in evidenta.
Alte sfaturi pentru amenajarea magazinului
Fiecare detaliu conteaza atunci cand amenajezi un magazin, de la structura, la produsele expuse, pana la curatenie si la experienta oferita cumparatorilor. Iata cateva sfaturi in plus de care trebuie sa tii cont pentru a te asigura ca te bucuri de succes in afacerea ta:
Reimprospateaza aspectul regulat
Chiar daca ai impresia ca ai gasit formula perfecta pentru magazinul tau, tendintele sunt in continua schimbare. Asadar, ai grija sa schimbi produsele expuse in mod constant, sa ai o atmosfera potrivita pentru fiecare sezon si sa raspunzi nevoilor cumparatorilor tai, atat celor legate de stoc, cat si de atmosfera si experienta in magazin.
Nu uita de importanta experientei senzoriale in magazin
Atmosfera in orice magazin este influentata de mai multi factori: miros, cromatica, muzica si produse in sine. Asadar, experienta senzoriala trebuie gandita atent, in asa fel incat magazinul sa aiba un specific usor de recunoscut, atractiv pentru toti clientii.
Cum te putem ajuta?
Fie ca ai nevoie de idei amenajare magazin mixt sau ca te afli la faza de amenajare vitrina magazin, toti pasii vor fi mai usor de facut atunci cand beneficiezi de sprijin personalizat si specializat.
Asadar, colaborarea cu un designer de interior nu numai ca te va ajuta sa economisesti timp si energie, dar iti va oferi si solutii concrete pentru amenajarea magazinului, in ton cu tendintele si cu psihologia cumparatorului.
PickTwo nu iti ofera doar o amenajare coerenta din punct de vedere vizual si eficienta din punct de vedere practic. Suntem pregatiti sa te sprijinim pe tot parcursul procesului, de la proiectie, machete 3D cu propuneri de design si design de mobilier.
Astfel, ai garantia ca:
economisesti timp;
iti planifici eficient si iti optimizezi bugetul;
ai acces la finisaje si mobilier de calitate;
totul este facut pentru tine, potrivit nevoilor, dorintelor tale si conditiilor spatiului tau;
spatiul tau va capata o identitate bine definita, iar brandul tau va avea o voce mai puternica;
vei primi propuneri de amenajare ajustate pentru scopul spatiului;
vei avea acces la finisaje si produse de inalta calitate;
vei putea personaliza piesele de mobilier;
vei putea personaliza fiecare zona/ camera;
vei impaca atat nevoile angajatilor, ale clientilor, cat si pe ale tale.
Articole recomandate
Amenajare interioara pentru spatiu comercial. Idei de design interior pentru un magazin