October 18, 2023 by wip

Amenajare magazin alimentar – Idei de design & organizare

Am intalnit foarte des magazine alimentare mici sau mari, mixte sau nisate, ce aveau un design destul de anost, aglomerat si neprietenos cu fluxul zilnic de clienti. Tocmai de aceea ne-am gandit sa iti explicam in randurile urmatoare cum amenajarea unui magazin alimentar poate fi un proiect usor si placut de implementat daca sunt respectate cateva reguli de baza.

 

De ce trebuie sa tii cont in amenajarea magazinului alimentar?

Poate cel mai important aspect in amenajarea unui magazin alimentar este fluxul si armonia intre zonele de interes ale spatiului. Pe langa acest lucru, trebuie sa acorzi si o atentie sporita asupra normelor de siguranta. Insa, cand vine vorba despre culori, decoruri si pozitionare a obiectelor, totul sta in imaginatia ta si a echipei de arhitecti si designer cu care lucrezi.

Inainte de a incepe amenajarea, ia in considerare categoriile de produse pe care urmeaza sa le comercializezi, precum si atmosfera pe care iti doresti sa o transmita locul. De asemenea, chiar daca bugetul nu va fi unul definitivat inca de la inceput, este important sa ai un deviz estimativ si sa ai alaturi profesionisti care sa te asigure ca se vor incadra in suma propusa initial. Cu toate ca, stim prea bine, mereu vor exista materiale, finisaje sau decoratiuni extra.

 

Amenajare magazin alimentar in functie de dimensiune

Dimensiunea magazinului alimentar influenteaza designul locului. Asa ca, inainte de a pune intr-o randare toate accesoriile, rafturile, vitrinele si dulapurile pe care le consideri tu necesare, asigura-te ca stii in detaliu care este dimensiunea spatiului in care urmeaza sa dai viata magazinului, dar si modul in care acesta este compartimentat.

 

Amenajare magazin alimentar mic

Daca te gandesti sa deschizi un magazin alimentar mic, vei sti de la inceput ca nu toate obiectele de mobilier care faciliteaza asezarea marfurilor vor fi potrivite pentru tine. Cel mai bine este sa ai o lista sigura cu produsele pe care urmeaza sa le comercializezi si sa faci un research cu privire la vitrinele si rafturile potrivite.

Incearca sa nu aglomerezi spatiul mai mult decat este necesar. Creeaza categorii cat mai clare de produse si lasa suficient spatiu liber intre zone, astfel incat clientii sa aiba o experienta cat mai placuta.

 

Amenajare magazin alimentar mare

Un magazin alimentar mare iti ofera posibilitatea de a avea mult mai multe categorii de produse spre vanzare, dar si de a amenaja spatiul cat mai eficient. Corpurile de mobilier destinate marfurilor, rafturile metalice si vitrinele sunt, de regula, mult mai voluminoase atunci cand vine vorba despre un magazin mare. Este important sa creezi un flux cat mai intuitiv intre zonele de intrare-iesire ale magazinului, categoriile de produse si zona caselor de marcat. Astfel, clientii vor avea o experienta mult mai buna, iar sansa ca vanzarile sa creasca considerabil va fi destul de mare.

 

Cum amenajezi fiecare spatiu din magazinul alimentar?

Pentru ca magazinul alimentar sa fie unul armonios, este bine sa acorzi atentie amenajarii fiecarui spatiu individual, astfel incat sa identifici nevoile clientilor, precum si a personalului. Degeaba design-ul locatiei este unul modern si in trend, daca nu este si practic.

 

Amenajarea vitrinelor magazinului alimentar

Vitrinele dintr-un magazin alimentar sunt cele mai importante deoarece ele pot influenta clientul sa cumpere anumite produse. Tocmai de aceea, sunt cateva sfaturi care te-ar putea ajuta, pe parcurs, sa ai niste vitrine perfect pentru magazinul tau:

tine cont de sezon, promotii sau ocazii speciale si asaza produsele in vitrine cat mai strategic;
vitrina trebuie iluminata cat mai potrivit, astfel incat produsele sa fie bine puse in valoare, indiferent ca vorbim despre peste sau despre prajituri;
ghideaza privirea clientilor cu ajutorul culorilor folosite, a formelor, precum si a texturilor sau a elementelor decorative;
pentru a atrage atentia constant, este important ca vitrinele sa fie curate si stralucitoare zi de zi;

 

Amenajarea intrarii in magazin

Daca spatiul iti permite, pentru a crea un flux optim, ideal ar fi ca intrarea in magazine sa fie diferita de iesire. Insa, cand vine vorba despre designul intrarii, este bine sa nu aglomerezi inutil spatiul cu afise, cosuri sau accesorii care nu au legatura cu magazinul. De asemenea, alegerea unor materiale calitative pentru construirea exteriorului, precum si a culorilor potrivite, pot creste asteptarile celor care urmeaza sa iti treaca pragul.

 

Organizarea rafturilor din magazin

 

Rafturile din magazin trebuie organizate in functie de nevoile pe care estimezi ca viitorii tai clienti le vor avea. Supermarket-urile si, in general, magazinele mari, fac regulat studii de caz cu scopul de a intelege comportamentul consumatorului, dar si pentru a actualiza modul in care rafturile si produsele sunt asezate. Tocmai de aceea, este bine sa creezi in magazinul tau un flux optim intre categorii si sa alegi rafturile potrivite pentru fiecare tip de produs in parte, tinand cont si de inaltimea, dar si greutatea acestuia.

O organizare cat mai buna, ii va ajuta pe clienti sa aiba o vizibilitate mult mai corecta asupra produselor, dar si o usoara accesibilitate.

 

Cum organizezi magazinul alimentar pe categorii

 

 

Cel mai cunoscut mod, dar si cel mai usor, in care sunt organizate magazinele alimentare este cel in functie de categoria de produse. Este ideal sa organizezi spatiul cat mai intuitiv astfel incat, oricine intra in magazinul tau si vrea sa caute, de exemplu, un detergent, sa stie ca doar la raionul produselor de curatenie il va gasi. Evident, te poti juca, si poti organiza magazinul in functie de pretul produselor, de la cel mai mic la cel mai mare, ori chiar dupa culori, asta daca vrei sa ai un magazin cu un design si un vibe total diferit.

 

Amenajarea zonei de check-out (a caselor de marcat)

Zona de check-out sau zona caselor de marcat ar trebui sa fie cat mai aerisita, astfel incat sa existe spatiu suficient pentru casele de marcat, dar si pentru cosurile de cumparaturi. Culorile folosite sunt extrem de importante in amenajare deoarece ele pot micsora si aglomera un spatiu, ori il pot pune in valoare. Asa ca acorda atentie paletei cromatice, precum si luminilor pe care vrei sa le folosesti. Este important sa creezi un spatiu potrivit pentru clientii tai si sa le oferi posibilitatea de a se misca in voie, dar si de a interactiona cu personalul magazinului, fara a se simti sufocati de elementele din jur.

 

Iluminatul dintr-un magazin alimentar

Atunci cand gandesti planul de iluminare pentru magazin, dar si cand decizi achizitionarea corpurilor, ia in calcul urmatoarele aspecte:

lumina nu trebuie folosita doar pentru a ilumina magazinul zi-noapte. Aceasta trebuie gandita si folosita astfel incat sa directioneze clientii catre zonele de interes (categorii de produse, zona de check-out), dar si pentru a evidentia produsele puse la raft;
pentru ca planul de iluminare sa fie unul reusit, este foarte important ca paleta de culori folosita pentru amenajarea magazinului sa fie una potrivita;
calculeaza care este nivelul adecvat de iluminare pentru fiecare zona din magazin, astfel incat fiecare parte sa fie iluminata corespunzator;
alege becurile in functie de intensitatea, temperatura si culoare pe care vrei sa o aiba lumina. Tine cont ca aceasta poate influenta in mod pozitiv perceptia clientilor asupra anumitor categorii de produse.

Cromatica intr-un magazin alimentar

Cand vine vorba despre cromatica folosita intr-un magazin alimentar, limita este cerul. Totusi, pentru a-ti da seama ce culori se potrivesc cel mai bine, ia in calcul dimensiunea spatiului, categoriile de produse, tipul de iluminare, precum si imaginea pe care brandul tau vrei sa o transmita in spatiul public.

Pentru a crea o atmosfera placuta si armonioasa, mergi pe culori deschise, calde, nuante de gri, bleu, galben, iar daca vrei sa oferi putin accent, foloseste culori mai contrastante, portocaliu, rosu, mov sau verde atat pentru vopsirea peretilor, pentru elementele de mobilier sau chiar pentru decorul magazinului.

 

Sfaturi utile pentru amenajarea magazinului alimentar

Diferenta intre magazinele alimentare este data intotdeauna de accesibilitatea, curatenia si experienta senzoriala oferita clientilor. Tocmai de aceea, pentru ca magazinul tau sa gazduiasca un numar cat mai mare de clienti multumiti, trebuie sa acorzi atentie catorva detalii importante.

 

Pastreaza curatenia in magazin

Curatenia in magazin nu este deloc optionala. Aceasta reflecta seriozitatea, profesionalismul si respectul fata de clienti. In plus, curatenia zilnica previne contaminarea sau deteriorarea spatiului, precum si a mobilierului folosit. Asa ca, pentru a oferi o experienta confortabila si sigura tuturor celor care trec pragul locatiei, iti recomandam sa ai un program strict de curatenie in fiecare zi, mai ales daca stii ca exista si zone de varf, unde aglomeratia este mult mai prezenta.

 

Lasa spatiu suficient intre rafturi

Un magazin aerisit va fi intotdeauna o alegere mai potrivita si prietenoasa, indiferent de profilul clientului care iti va trece pragul. Montarea rafturilor, a vitrinelor, precum si a altor zone pentru depozitarea produselor trebuie gandita cat mai in detaliu, astfel incat sa existe spatiu suficient intre rafturi. Acest lucru nu doar ca va oferi o experienta mai aerisita, insa nu va fi nevoie sa aglomerezi mai multe produse cu specific diferit intr-un singur loc si, bonus, vor fi si mai usor de vizualizat.

 

Tine cont de experienta senzoriala in magazin

Experienta senzoriala este extrem de importanta indiferent de specificul magazinului. Insa, pentru un magazin alimentar, te poti orienta catre urmatoarele moduri de a imbunatati experienta clientilor:

difuzeaza muzica in magazin care sa se potriveasca cu publicul tau tinta, cu atmosfera pe care doresti sa o creezi, dar si cu ritmul de cumparare. Volumul este si el extrem de important, asa ca realizeaza cateva teste inainte de a pune ideea in practica;
alege arome care sa stimuleze emotiile clientilor. Fiind un magazin alimentar este mai greu sa gasesti un parfum care sa se potriveasca pentru toate categoriile de produse, insa poti apela la un specialist, un parfumier, care sa te sfatuiasca;
ofera sesiuni pentru degustarea anumitor produse alimentare sau bauturi. Aceasta actiune nu doar ca ofera posibilitatea de a vedea care sunt preferintele clientilor, insa poate genera si cumparaturile impulsive.

 

Reimprospateaza regulat aspectul

Produsele comercializate, precum si modul in care sunt expuse, trebuie sa fie relevante pentru clientii tai. O modalitate excelenta de a aduce un nou vibe locatiei este de a reimprospata spatiul regulat tinand cont de elementele in trend sau de cele sezoniere. Schimba culorile decoratiunilor in functie de anotimp, foloseste-te de culorile pe care le au ambalaje produselor si creeaza cu ajutorul lor desene care sa atraga atentia consumatorilor, joaca-te cu afisele din cadrul magazinului si adapteaza-le la contextul in care te afli. Nu intotdeauna vanzarile cresc datorita reducerilor din magazin, aspectul avand si el un rol chiar important in aceasta etapa.

 

Cum te putem ajuta la amenajarea magazinului alimentar?

Atunci cand colaborezi cu un designer de interior, beneficiezi de sprijin personalizat si specializat, astfel incat intregul proces sa fie mult mai usor de parcurs. Pick Two este un studio de design interior care creeaza solutii personalizate pentru spatii de ospitalitate, retail, dar si pentru spatii office.

Ideile tale nu doar ca vor fi inteles intr-un astfel de parteneriat, ci si transformate in realitate, oferindu-le forma si sens. Iti vom veni in ajutor de la proiectie, machete 3D cu propuneri de design, mobilier, si chiar pana la definirea identitatii de brand.

Asa ca, daca ai una sau mai multe idei pentru amenajarea magazinului tau alimentar, insa nu stii de unde sa incepi, iti stam la dispozitie.

This website uses cookies to analyze traffic and enhance your experience. Learn more

Accept