January 31, 2022 by Radu Călin
Amenajare Hotel – Design Interior Camera de Hotel
- De ce este important design-ul de interior al unui hotel
- Cum amenajam receptia unui hotel
- Psihologia culorilor in amenajarea unei camere de hotel
- Sfaturi pentru amenajarea unei camere de hotel
- Cum amenajam baia unei camere de hotel?
- Amenajarea unui hol de hotel
- Iluminatul unei camere de hotel
- Decoratiuni
- Culori & Texturi
- Izolarea Fonica
Author: Radu Călin
When you get into a hotel room, you lock the door, and you know there is a secrecy, there is a luxury, there is fantasy. There is comfort. There is reassurance.
Asta ne zice Diane von Furstenberg. Și noi nu putem să fim de acord. Hotelul e pur și simplu un „acasă” mai bun. Și ca toate lucrurile bune, ne oferă o ședere temporară – însă una care ne rămâne întipărită în memorie muuultă vreme de acum înainte. Bine-ai venit la noi pe blog! La „șezătoarea” de azi vorbim despre – probabil deja ai ghicit – despre amenajarea camerei de hotel. Despre cum facem ca să facem bine o cameră de hotel – la PickTwo, ne place tare mult să credem că hotelul e un refugiu fascinant: e ceva de-a dreptul spectaculos în intimitatea oferită de un hotel. Când pășești într-un hotel, ți se amintește că da, meriți lux. Meriți să fii răsfățat. Meriți, pur și simplu, totul. De aceea astăzi cugetăm asupra a ceea ce înseamnă design interior pentru hoteluri.
Când vorbim despre amenajarea unei camere de hotel, vorbim despre un tango senzual în doi pași: avem nevoie, pe de-o parte, de Funcționalitate. Pe de cealaltă parte, intervine Estetica. Doar atunci când cele două coordonate dansează armonios vom reuși să obținem o amenajare desăvârșită – funcționalitatea fără estetic nu atrage. Iar esteticul fără funcțional…pur și simplu nu este sustenabil în timp. Totul e senzual când vine vorba de hoteluri. E senzual, e confortabil și e răsfăț. Atât de simplu, dar atât de fascinant.
De ce este important design-ul de interior al unui hotel?
Eh, dar ce, contează așa de tare cum arată un hotel? Ne place să răspundem la întrebarea asta. Pentru că răspunsul este, mereu, un „da” ferm și convins. Stilistica unei camere de hotel contează extrem de mult. Și am putea să ne oprim aici, dar n-o vom face. Uite de ce ținem așa de tare la designul de interior al unui hotel:
- designul camerei de hotel este o marcă a brandului
- designul sugerează (și influențează într-o măsură) calitatea serviciilor
- designul guvernează confortul turiștilor
- designul vine ca un diferențiator pe piață.
Cum amenajam receptia unui hotel
Recepția unui hotel ține loc de „bună ziua”. Dar poate să țină loc și de „la revedere”…
Recepția – lobby-ul – este primul element al hotelului cu care intrăm în contact. Practic, prima impresie pe care turiștii și-o fac ține de recepție. De aceea, impactul vizual al recepției este enorm. Intri într-o încăpere și ești cucerit: culorile, formele, texturile, totul se îmbină perfect. Sau dimpotrivă: intri într-o cameră și te grăbești să cauți ieșirea, pentru că pur și simplu nimic nu se potrivește.
Când vine vorba de recepția unui hotel, e important să ai acest lucru în vedere: „dacă brandul meu i-ar putea spune turistului un singur lucru, ce i-ar spune?”. Poate fi vorba despre…
- aici te simți ca acasă: e cald și confortabil
- aici fugi de acasă: e evadare, e relaxare
- aici te deconectezi de griji
- aici e lux
- aici e altceva.
Când vorbim despre aspecte de care să ții cont în amenajarea unei recepții, trebuie să ai în vedere stilistica și durabilitatea în egală măsură. Pentru că zona este extraordinar de tranzitată, e nevoie să investești în pardoseli de calitate, rezistente la trafic intens. Apoi să ai în vedere confortul turiștilor: aici intervine viziunea estetică. Recepția ta trebuie să fie unitară și ancorată în aceeași poveste vizuală cap-coadă. Totul trebuie să curgă subtil, ca într-un dans.
Psihologia culorilor in amenajarea unei camere de hotel
Colors, like features, follow the changes of the emotions, ne spunea Picasso.
Culorile ne cuceresc, dar ne și influențează. Poate nu știai până acum, însă există un concept numit „psihologia culorilor”. El se referă întocmai la aceste stări pe care ni le imprimă culorile – unele ne pot face mai fericiți, altele ne pot face eficienți sau înfometați. În amenajarea camerei de hotel, trebuie să acorzi atenție culorilor folosite, astfel încât cromatica să răspundă nevoilor oaspeților. Cu alte cuvinte, culorile trebuie alese și manevrate atent, cu grijă, de parcă ar fi obiecte fragile. Și chiar sunt, dacă stăm să ne gândim că ne influențează emoțiile, fragile fiind și ele. Hai să trecem împreună prin cele mai folosite culori din camerele de hotel și să vedem ce ne transmit ele:
- verdele: una dintre cele mai îndrăgite culori, pentru că imprimă starea de calm, accentuând conexiunea cu natura
- portocaliul: este o culoare corelată cu revitalizarea, cu re-aducerea la viață, cu energia
- roz: think pink, nu? Rozul este o culoare reconfortantă, care îți va aminti de casă; romantică și jovială, rozul e alegerea ideală pentru o cameră feminină și delicată
- culori neutre: bejul, cremul, albul și griul sunt culori folosite în hoteluri pentru că sunt extrem de versatile și au proprietatea de a calma, fiind culori clasice
- negru, bleumarin, gri închis: un cuvânt pentru aceste culori: masculinitate. De fapt, două: masculinitate și rafinament
Care sunt ultimele trenduri in amenajarea unei camere de hotel
2022 a venit cu noutăți în designul interior; ultimii doi ani pe care i-am străbătut, inclusiv pandemia, și-au spus cuvântul asupra amenajărilor interioare. Totul devine MAI: mai curat, mai digital, mai sigur. Ritmul inovației e alert și e decis să nu stea pe loc. De aceea, printre ultimele trenduri în amenajarea camerei de hotel se numără:
- baia ca sanctuar: baia din camera de hotel devine, pur și simplu, un sanctuar, un spa, o oază de liniște și reîncărcare
- outdoor în indoor: se mută focusul și ne axăm din ce în ce mai mult pe aducerea naturii înăuntru. Fitodesignul este mai căutat ca niciodată, precum și camerele cu accente naturale, cu lumină din plin, cu materiale rupte din natură
- high-tech: pandemia ne-a învățat că digitalizarea este o cale pe care trebuie cu toții să o îmbrățișăm, iar hotelurile nu fac excepție: totul devine contactless, iar contactul oaspetelui cu gazda nici nu mai e necesar. Inclusiv ușile sunt re-gândite printr-un sistem de împingere, ca să nu mai fie necesar să atingi efectiv clanța
- spații multifuncționale și zone dedicate: camera de hotel devine, precum camera de acasă, multifuncțională: poate că un oaspete vine la hotel ca să lucreze, pentru că acasă nu are liniște. De aceea camerele de hotel trebuie să aibă zone dedicate, inclusiv birou, separate ca atare și amenajate astfel încât să facă parte din aceeași poveste
- tematică, poveste și viziune: aceste trei coordonate devin ultra-importante în 2022, pentru că am înțeles că suntem în permanentă căutare de povești. Iar camera de hotel trebuie să fie astfel: ancorată într-o poveste, trebuie să aibă sens și tematică, să te transpună undeva. Iar la acest lucru contribuie Totul: de la culoare și până la calitatea lenjeriilor.
Sfaturi pentru amenajarea unei camere de hotel
Înainte să trecem la sfaturile pentru amenajare pe care ți le-am pregătit, ni se pare corect să îți spunem alte câteva lucruri de care să ții cont:
- camerele de la ultimul etaj sunt, de obicei, mai mici și fără balcon, deci amenajarea lor va trebui să fie diferită
- e indicat ca băile să fie dotate cu ventilator silențios, care să se aprindă odată cu lumina
- sugestia noastră este ca pereții să nu fie iluminați cu LED
- nu recomandăm încastrarea televizorului; chiar dacă arată bine, va fi mult mai greu de reparat în caz de se strică
Când vorbim de amenajare hotel, vorbim despre un act artistico-funcțional. Țesem o poveste utilă, cu sens și direcție. Pare simplu? Nu prea e. În amenajarea camerei de hotel sunt multe aspecte de care trebuie să ții cont și…poate părea copleșitor, însă îți venim în ajutor cu o serie de sfaturi care să te ghideze:
- Trebuie să gândești mereu ca acțiune-reacțiune: orice element estetic poate influența funcționalitatea camerei și viceversa. „Arată bine, dar nu cumva face experiența mai greoaie sau neplăcută?” – aceasta este una dintre întrebările pe care poți să ți le pui când amenajezi o cameră de hotel.
- Camerele trebuie să fie universale, să spunem – asta din punct de vedere al designului, adică în ele trebuie să se simtă confortabil și un copil de 7 ani, și un adult de 45.
- Finisajele sunt extrem de importante: ele trebuie să fie rezistente, antimicrobiene, ușor de curățat, rezistente la substanțe chimice, la foc și uzură
- Axează-te cât mai mult pe valorificarea luminii naturale
- Optimizează spațiul și nu îl încărca inutil.
Ce trebuie să ai în camera pentru un hotel de 4 stele
Dacă îți dorești cu adevărat o amenajare ca la carte pentru un hotel de 4 stele, trebuie să știi că există un standard pe care ești nevoit să îl respecți. Iată ce trebuie să ai în camera de hotel pentru cele 4 stele:
- două noptiere
- două fotolii mici – sau un fotoliu și un taburet
- room management system
- refrigerator – atenție, acesta trebuie să aibă ventilatie –
- seturi pentru cafea sau ceai
- obiecte decorative
- saltea cu topper
- prize modulare
- adjustable bed lamps – lămpi mobile
- priza usb la capul patului + 1 priza liberă + 1 priză de lampă
Cum amenajam baia unei camere de hotel?
Nu-i așa că de fiecare dată când faci duș într-o cameră de hotel te ismți diferit față de acasă? Te simți cu adevărat relaxat și te întrebi oare ce e diferit. Ei bine, proprietarii de hoteluri pun (și dacă nu pun, ar trebui să o facă) mult accent pe băi – în trecut, erau privite ca pe o „anexă” a camerei. Ba chiar se încerca minimizarea, negarea acestui spațiu. Dar ce vrea un turist după o zi plină de plimbări, dacă nu să facă o baie luungă și relaxantă? Exact așa ne gândeam și noi.
Când vine vorba despre amenajarea băii de hotel, unul dintre cele mai pregnante trenduri este ideea de color-block, de baie monocromatică, dar în care predomină nuanțele bold și vibrante. Însă acest tip de abordare nu se potrivește tuturor tematicilor. De aceea, o baie clasică, minimalistă sau modernă, s-ar putea să fie o alegere mai versatilă.
Dacă ar trebui totuși să dăm niște sfaturi universal-valabile pentru camerele de hotel, cu siguranță acestea ar fi legate de iluminat, spațialitate și răsfăț. În primul rând, asigură-te că baia este iluminată corect și că lumina naturală e la ea acasă aici. Apoi, asigură-te că oferi iluzia de spațialitate – nu încărca spațiul, nu e nevoie. Asigură-te că oaspeții tăi au tot ce e nevoie pentru a-și crea un sanctuar, o oază de răsfăț: să faci o baie lungă la hotel, cu o lumânare parfumată împrăștiind miros de vanilie și un pahar din vinul tău preferat. Sună bine, nu?
Și holul de dinaintea camerei de hotel trebuie să te asiguri că răspunde cerințelor:
- e nevoie de un spațiu pentru depozitarea bagajelor – loc de geamantan
- mocheta de aici se uzează mai rapid – (oaspeții intră cu trollere, de exemplu), așa că trebuie să ne asigurăm că va face față traficului
- neaparat colțare metalice la toate colțurile – acestea se lovesc cu bagajele
Amenajarea unui hol de hotel
Călătoria către cameră. O neglijezi? Nu credem – de fapt, poate conștient, o faci. Poate ești prea obosit și nerăbdător să ajungi în cameră ca să mai fii atent la cum e drumul tău până acolo.
Dar de cele mai multe ori, tranziția pe care o faci către cameră s-ar putea să te influențeze la nivel subconștient. Imaginează-ți: știi din fotografii că vei fi cazat într-o cameră superbă. Însă holul e prăfuit. E gălăgie din spatele ușilor închise, te împiedici în covor, iar pardoseala scârțâie la fiecare pas. Și…parcă nu mai deschizi ușa cu același entuziasm. De aceea, recunoaștem: holul contează!
Creează zone delimitate – și încearcă să anulezi iluzia acelui coridor lung ca un tunel, poate părea înfricoșător (serios, un astfel de hol apare în toate filmele de groază pe care noi le-am văzut). Fă-l plăcut de tranzitat: imaginează-ți că vorbim despre o alee pe care te plimbi. Vrei să ai spațiu și o priveliște drăguță, nu?
Iar un lucru pe care trebuie neapărat să îl reții atunci când vine vorba de holul hotelului: fă-l o experiență multisenzorială. Nu uita să fructifici la maximum toate simțurile:
- miros: holul poate aminti de casa bunicii, printr-un miros de vanilie prăjituricească, sau dimpotrivă, de prospețimea muntelui sau a mării
- văz: aici intră în scenă culorile și decorațiunile folosite, care îl pot transpune pe oaspete oriunde în Lume, în spațiu și timp
- atingere: lână aspră, catifea, satin mătăsos, bumbac proaspăt – nu-i așa că toate aceste materiale ți-au stârnit simțurile? De aceea texturile sunt importante: ce simți, ce atingi cu mâinile îți va stimula simțurile mai mult decât crezi.
Iluminatul unei camere de hotel
Și dacă tot am mai amintit în acest articol despre psihologie, ce spui dacă vorbim puțin și despre arta din spatele iluminatului?
Cu siguranță, deja intuiești că iluminatul este extrem de important, indiferent de spațiile despre care vorbim. Dar în camerele de hotel, iluminatul poate fi „acel ceva” care îl enervează pe oaspete fără să își dea seama. Sau dimpotrivă, poate fi „acel ceva” care îl va face să se cazeze la hotelul tău din nou, și din nou, și să îl recomande și la ceilalți…Trebuie să știi că există trei tipuri de iluminare:
- generală
- puternică, de accent
- caldă, concentrată
Mai există și lumina albastră, însă pe ea trebuie să o dai uitării în camera de hotel – pentru că e inconfortabilă și nu le va permite oaspeților să se odihnească. Trebuie să ții cont de scenariile corecte de iluminare a holului / zonei de intrare, a băii și a biroului, dacă există. Poți folosi spoturi integrate, lămpi de masă sau aplice (lângă oglinzi).
În zona patului trebuie să amplasezi veioze sau aplice. Dacă vorbim de o cameră de hotel mai mare de 15 metri pătrați, e nevoie să ai iluminare pe mai multe nivele.
Decoratiuni
Decorațiunile pot fi fie aliatul tău, fie…nu vrem să zicem „dușmanul”, însă cam pe acolo ar fi. Din dorința de a avea o amenajare complexă (și completă), mulți proprietari de hoteluri aleg să își încarce spațiul cu decorațiuni. Însă abundența nu vine din decor. Vine din energie, din fuziune. De aceea, decorațiunile ar trebui să fie folosite chibzuit: simplitatea e mult mai complexă. Folosește din plin fitodesignul, însă nu încărca spațiul cu tablouri sau citate inspiraționale ori alte decorațiuni. Fă-l să se simtă complet, dar nu sufocant.
Culori & Texturi
Despre culori deja am vorbit la psihologia culorilor, însă credem că mai e ceva de menționat: alege culorile cu sens. Dacă vrei să ai un hotel cu tematică marină, nu vopsi pereții în roz, de exemplu. Conturează o fuziune în camera de hotel: culorile trebuie să fie legate de tematica pe care decizi să o ai. Culorile trebuie să fie legate de brandul tău.
Iar texturile sunt extrem de importante – combină materialele și texturile și creează o experiență senzorială desăvârșită. Vedem culorile și formele, însă texturile le simțim. Le atingem și instant ne induc o anumită stare: rafinamentul catifelei sau mătasei. Căldura lânii. Texturile și culorile aduc familiaritate.
Izolarea Fonica
Nu în ultimul rând, vrei să asiguri confortul pe toate planurile. De aceea toate detaliile contează și formează împreună un ansamblu al stărilor și emoțiilor. Podeaua nu trebuie să scârțâie – de aceea trebuie să fie rezistentă la trafic intens. Iar de pe hol nu trebuie să auzi oaspeții discutând, de aceea ai nevoie de izolare fonică. Aceste detalii par opțional de bifat, însă nu sunt: sunt detaliile care pot fi decisive pentru întoarcerea (sau nu) oaspeților la tine în hotel.
De ce sa lucrezi cu noi?
Sigur, dacă intri în paginile dedicate echipei, vei vedea că suntem simpatici. Însă acesta este al treilea mare asset al nostru.
Primul este faptul că lucrăm repede: avem un proces intern foarte bine pus la punct, un flux de lucru colaborativ care ne ajută să livrăm proiecte cu suprafețe mai mari și complexe într-un interval mic de timp.
Al doilea este că lucrăm cu precădere pentru companii – B2B, aspect care ne-a făcut foarte atenți la bugete și la maximizarea randamentului investițiilor. Știm ce să sacrificăm, știm pentru ce să insistăm. În limbaj simplu și la obiect – nu cheltuim bani pentru lucruri inutile.
Dar nu trebuie să ne crezi pe cuvânt – what you don’t measure, you can’t manage, nu? Așa că am măsurat, ca să ne crezi…pe cifră. Am făcut, în trecut, un studiu pentru unul dintre proiectele noastre HoReCa.
- O camera de hotel înainte de proiectul de design se vindea cu 55 euro / noapte.
- După renovare s-a vândut cu 75 euro / noapte.
- Gradul de ocupare a crescut de la 62% la 78%.
Ceea ce se traduce într-un return on investment în 1.8 ani, în cazul proiectului respectiv.
Iar acum putem trece la al treilea, acela în care ne cunoaștem și vezi cu ochii tăi că suntem simpatici. Suntem de găsit la help@picktwo.ro